بهینه سازی مصرف انرژی| صرفه جویی در انرژی
5/5 - (1 امتیاز)

بهینه سازی مصرف انرژی

بهینه سازی مصرف انرژی از مهم ترین عواملی است که این روزها باید به آن دقت کنیم. یکی از روش های صرفه جویی در انرژی، عایق کاری ساختمان است که با عایق خارجی ساختمان می توان از هدر رفت انرژی جلوگیری کرد. خانه هایی که با حفظ انرژی به مصرف گاز کمک می کنند دوست دار محیط زیست هستند و کمترین میزان انرژی را استفاده میکنند. وزرات کشور و شهرسازی بنا به ماده 33 نظام مهندسی ناظر عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان ها است که بند 19 آن مربوط به صرفه جویی در مصرف انرژی ساختمان و اجرای آن برای تمامی موارد ساختمان سازی اجباری است. در حال حاضر رعایت مواردی همچون عایق کاری دیواره های خارجی ساختمان ، نصب پنجره های دو جداره ، نصب سیستم های کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه گیری محیط.

در ادامه به استفاده از پشم سنگ و نقش آن در صرفه جویی انرژی و روش های کمک به بهینه سازی مصرف انرژی اشاره میکنیم

عایق حرارتی چیست ؟

عایق حرارتی همان طور که از اسمش پیداست به معنی جلوگیری از هدر رفتن انرژی حرارتی و گرمایشی از منزل است. جلوگیری از هدر رفت انرژی حرارتی علاوه بر حفظ محیط زیست، موجب صرفه جویی در هزینه ها نیز میشود. یکی از ساده ترین روش های این نوع عایق کاری، عایق کاری سطوح داغ است.

خانه اولین ساختمان صفر انرژی ،بهینه سازی مسزف انرژی

ساختمان صفر انرژی چیست ؟

بهینه سازی مصرف انرژی با ساختمان های صفر انرژی: امروزه ما باید سعی بر ساختن ساختمان هایی داشته باشیم که صفر انرژی باشند، حالا این ساختمان صفر انرژی به چه معناست؟ مصرف انرژی در این ساختمان ها تقریبا صفر است چرا که این ساختمان ها دارای اصول زیر بنایی هستند که موجب می شود هدر رفت انرژی تا حد زیادی کاهش و به صفر برسد. این ساختمان ها برای بهینه سازی مصرف طراحی شده اند و خودشان انرژی خود را تغییر می دهند و اینگونه مصرف انرژی را به صفر می رسانند.

اولین ساختمان صفر انرژی کجا ساخته شد؟

قبل از جنگ جهانی دوم انرژی کم شده بود و مهندسان در پی یافتن راه حل بودند که تصمیم گرفتن انرژی ساختمان را از خورشید تامین کنند که از این طرح استقبال خوبی شد در سال 2007 آمریکا قانونی داشت که همه ی ساختمان ها تا 2040 باید تبدیل به ساختمان های تجاری صفر انرژی شوند و تا 2050 همه ی ساختمان های مسکونی باید صفر انرژی شوند. از طرفی اروپا در سال ۲۰۱۰ زیرساخت های لازم را آماده کرد تا از ۲۰۱۸ به بعد همه ی ساختمان‌های تجاری صفر انرژی شوند و  تا سال ۲۰۲۰ باقی‌مانده ساختمان‌ها به شیوه صفر انرژی طراحی شوند که این خانه ها برای بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف انرژی به شدت تاثیر گذار هستند.

ساختمان صفر انرژی در ایران

از سال 1370 نیز توسط وزیران، این طرح ساختمان های صفر انرژی ارائه شد و از سال 1384 ساختمان های دولتی صفر انرژی اجباری شد، اقداماتی هم صورت گرفت ولی در نهایت معلوم نشد چه بر سر این طرح آمد چرا که تغییر خاصی رخ نداد.

عایق خارجی ساختمان با استفاده از سازه:

برای این کار عایق بندی هایی از جنس و نوع پشم سنگ تخته ای، پشم سنگ پتویی و پشم سنگ لحافی انعطاف خوبی دارند. برای نصب آن ها، همانطور که گفتیم این مواد منعطف هستند و به همین خاطر نمی شود نما را مستقیم روی آن قرار داد و باید یک قاب فلزی یا چوبی قرار داد تا عایق حرارتی در آن قرار گیرد و نما روی آن سازه کار شود و اینگونه می  توان بهینه سازی مصرف انرژی را در ساختمان ها اجرا کرد و در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

عایق‌ خارجی ساختمان بدون استفاده از سازه

برای این گونه عایق بندی ساختمان ها و بهینه سازی مصرف انرژی میتوان از عایق حرارتی پشم سنگ تخته‌ای استفاده کرد ولی چون منعطف نیستند، برای بکار گیری از آن ها به سازه نیازی نیست و میتوان نما را مستقیما روی عایق حرارتی گذاشت.

عایق خارجی ساختمان با روش‌های جدید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری مصالح ساختمانی روش‌های جدیدتری نیز برای عایق‌کاری دیوارهای ساختمان، از جمله بلوک‌های سیمانی عایق و ساندویچ پانل به‌کار می‌رود. در این مصالح عایق حرارتی وجود دارد و نیازی به عایق سازی دوباره نیست.

بهینه سازی مصرف انرژی با استفاده از پشم سنگ :

برای عایق کاری قسمت های ساختمان مانند پشت بام و دیوار ها و از طرفی عایق کاری لوله ها و دیگ های بخار و مخزن های آبگرم استفاده از پشم سنگ بهترین گزینه است. علاوه بر موارد ذکر شده برای حفظ انرژی و جلوگیری از هدر رفت انرژی در تاسیسات صنعتی ، نیروگاه ها ، کشتی ها ،دکل های نفتی و… بسیار نیز از آن استفاده می کنند که هم برای هوای سرد برای نگه داشتن هوای گرم در محیط و هم برای هوای گرم برای عدم ورود گرما به محیط کاربرد دارد


محصول پیشنهادی »» عایق پشم سنگ لوله ای 


3 قابیلت ارزشمند عایق کاری ساختمان

  • عایق حرارت پشم سنگ :

یکی از روش های بهینه سازی مصرف انرژی و یا صرفه جویی در انرژی استفاده از عایق حرارتی است. انرژی حرارتی تمایل دارد از طریق پدیده همرفت بیرون رود که باید با عایق کاری این کار را به حداقل رساند به همین دلیل است که در ساختمان های مسکونی به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی از عایق کاری استفاده می کنند.

برای صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی میتوان از عایق صوتی استفاده کرد. اگر در مکان شلوغ خانه دارید و یا به سر و صدا حساس هستید از عایق صوتی استفاده کنید تا از ورود سر و صداهای روزانه به خانه جلوگیری شود.

  • عایق آتش :

عایق های پشم سنگ که پایه تشکیل دهنده آن رشته فیبرهای سنگی است نمی سوزند بلکه می توانند بدون ذوب شدن گرما را تا 1000 درجه را تحمل کنند، پس بهترین ماده در برابر آتش هستند. این عایق در ساختمان ها ، کشتی ها و پالایشگاه ها و یا جاهایی که احتمال آتش سوزی زیادی دارد استفاده میشود. در میان سازه های فولادی از پشم سنگ استفاده میشود به این خاطر که فولاد ها در برابر آتش استحکامشان را از دست میدهند و احتمال ریزششان زیاد است، استفاده از این عایق به عنوان جلوگیری در برابر ذوب شدن و تخریب بسیار موثر خواهد بود.

خانه پایدار چیست ؟ | بهینه سازی مصرف انرژی

خانه پایدار چیست ؟

بهینه سازی مصرف انرژی با خانه پایدار: این مفهوم برای پیشگیری از اتلاف انرژی و آلودگی محیط زیست در معماری مطرح شده است. مطابق آمار، نیمی از ذخایر سوختی در ساختمان‌ها به مصرف می‌رسد، این میزان مصرف باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود. معماری پایدار هدفش این است که از این روند جلوگیری کند. با نگاهی کوتاه میتوان پیشرفت شهر نشینی را با بیشتر شدن قطع درختان، از بین رفتن جنگل ها هم سو دانست به همین خاطر ساخت خانه های پیدار که به آن ها خانه های سبز هم گفته می شود ضرورت زیادی پیدا کرده است.

سخن آخر بهینه سازی مصرف انرژی :

بیشترین مصرف انرژی در ساختمان هاست که با صرفه جویی و تغییر الگوی مصرف میتوان از منابع طبیعی محافظت کرد که این خیلی خوب است ولی کافی نیست. عایق کاری ساختمان ها بهترین روش برای بهینه سازی مصرف انرژی است یعنی باید دیوار ها ، سقف ها و.. را عایق بندی کرد تا مصرف انرژی کاهش پیدا کند. اگر ساختمان شما ساخته شده و الان نگران بهینه سازی مصرف انرژی هستید هیچ مشکلی ندارد می توانید با یک بازسازی، عایق خارجی ساختمان را انجام دهید که باعث یکنواختی و کاهش مصرف انرژی می شود و در نهایت در مصرف انرژی صرفه جویی و با عایق کاری از خروج گرما به بیرون در فصل سرد و ورود گرما به منزل در فصل گرما جلوگیری و گرما منتقل نمی شود. جهت خرید پشم سنگ می توانید از شرکت فراز عایق زرین تولید کننده انواع عایق های حرارتی و صوتی پشم سنگ مشاوره رایگان دریافت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید