ضریب انتقال حرارت چیست ؟
5/5 - (1 امتیاز)

ضریب انتقال حرارت چیست ؟

در این قسمت قصد داریم ضریب انتقال حرارت و روش ها ی اندازه گیری آن را توضیح دهیم : ضریب انتقال حرارت در حقیقت نرخ انتقال حرارت بین یک سطح جامد و سیال به روش همرفت است. حال همرفت چیست ؟ یکی از روش های انتقال حرارت که نه فقط در سیال ها بلکه بین دو جسمی که یکی از آن ها سیال باشد نیز همرفت اتفاق می افتد. در مواردی میتوان گفت برآورد های اولیه برای حدس ضریب انتقال حرارت وجود دارد اما یک طراحی دقیق و صحیح برای محاسبه ی ضریب انتقال حرارت با درصد خطای کمتر ضروری است. به کمک ضریب انتقال حرارت میتوان توزیع درجه حرارت یک بعدی را در مبدل حرارتی حساب کرد.

لینک مرتبط : عایق پشم سنگ لوله ای

تعیین ضریب

اختلاف دما به عنوان یک نیروی محرکه برای انتقال حرارت است. به عبارتی دیگر زمانی که در یک محیط یا دو محیط اختلاف دما وجود داشته باشد انتقال حرارت رخ میدهد برای انتقال حرارت در محیط ساکن که شیب دما هست از واژه رسانش و انتقال حرارت بین سطح و سیال متحرک (با اختلاف دما) از واژه ی جابه جایی استفاده میشود و نوع سوم انتقال حرارت تشعشع گرمایی است.

جابجایی

حرکت مولکولها باعث انتقال حرارت میشود در پدیده ی جابجایی باید سیال متحرک باشد و همچنین دمای سطح و سیال با هم متفاوت است اگر سیال حرکت نداشته باشد انتقال بیشتر توسط رسانش انجام میشود . با توجه به نحوه ی انجام کار، جابه جایی به دو دسته اجباری و آزاد تقسیم میشود اگر جابجایی توسط وسایل مکانیکی مانند فن،هیتر، پمپ و یا توربین انجام شود جابجایی را اجباری و اگر اختلاف چگالی سبب این جابجایی شود آن را آزاد می نامند.

محصول پیشنهادی : پشم سنگ پتویی 

ترمودینامیک

انتقال حرارت در این روش فرایندی است که سیستم از یک حالت تعادل به حالت تعادل دیگری می‌رود. ضریب انتقال حرارت ضریب انتقال حرارت عایق پشم سنگ با افزایش دما، افزایش می یابد. درجدول زیرعلاوه بر مشخصات فنی پشم سنگ مطابق با استانداردهای مربوطه و تغییرات ضریب انتقال حرارت پشم سنگ متناسب با افزایش دما را نیز نشان می دهد.

مشخصه فیزیکی توضیح واحد استاندارد
ساختار الیافی
رنگ زرد – قهوه ای –سبزتیره
بو بی بو ASTM E679
چگالی متنوع

30 ̴   150

[Kg/m3] ASTM D1622
انعطاف پذیری تخته ای و لوله ای صلب بوده لحافی و فله­ای انعطاف پذیرند ASTM C209
استحکام فشاری بستگی به چگالی دارد Pa – [N/m2] ASTM C 165 – C1621
محدوده دمای کاری [-50] ̴ [+710] [0C] ASTM C547 – C612 – C553
مقاومت  شیمیایی بسیار خوب
ضریب انتقال حرارت در 240C 0.033 [W/m.0C] ASTM C518 – ASTM C335
ضریب انتقال حرارت در 1000C 0.044 [W/m.0C] ASTM C518 – ASTM C335
مقاومت در مقابل UV بسیار خوب ASTM D1171
انتشار اشتعال سطحی عایق ضدآتش ASTM E84

ضریب انتقال حرارت هدایتی در پشم سنگ:

ضریب انتقال حرارت را با K نشان می دهند و هر چقدر که ضریب انتقال حرارت یک عایق پایین تر باشد، آن عایق گرمای کمتری را از خود عبور می دهد در نتیجه کارایی بهتری نیز خواهد داشت. زمانی که صحبت از ضریب انتقال حرارت هدایتی میشود منظورمان مقدار انرژی هست که از ماده در واحد ضخامت و در واحد زمان، در دمای مشخص عبور می کند. واحد ضریب انتقال حرارت در سیستم SI بر حسب W/m.K (وات بر متر بر کلوین) و در سیستم بریتیش بر حسب Btu/hft.F می باشد.
همانطور که میدانید زمانی که بین دو جسم اختلاف دما باشد گرما از جنس گرمتر به جسم سرد تر تا زمانی که دمای هر دو یکسان شود، منتقل میشود. دیوار ساختمان ها که بین دو محیط با دماهای مختلف وجود دارد قرار دارد، که میزان گرمای عبوری از دیوار طبق فرمول زیر حساب میشود و طبق این رابطه هر چقدر که ضریب انتقال حرارت دیوار کمتر باشد، میزان گرمای کمتری از آن عبور می کند. پس بهترین کاری که میتوان در این بهبهه کمبود انرژی انجام داد عایق کاری دیوار است که ضریب انتقال حرارت را کاهش و در نتیجه از هدر رفتن گرمای منزل در زمستان و ورود گرما به منزل در تابستان جلوگیری کرد. ضریب هدایت حرارتی پشم سنگ کمتر از 0.040 وات بر متر درجه کلوین است.

thermal-conductivity-equation-1

لینک پیشنهادی : پشم سنگ تخته ای 

نمودار تغییرات ضریب انتقال حرارت بر حسب دانسیته و دما:

عایق حرارتی پشم سنگ در دانسیته ها و در دماهای مختلف ضریب انتقال حرارت متفاوتی دارد. نمودار زیر تغییرات ضریب انتقال حرارت را نسبت به تغییرات دما در دانسیته های مختلف نشان می دهد. ضریب انتقال حرارت در دانسیته کم و دانسیته بالا افزایش یافته و بهترین عملکرد عایق پشم سنگ در یک محدوده ی دانسیته است.

ارتباط دانسیته با انتقال حرارت

نمودار زیر مربوط به تغییرات ضریب انتقال حرارت نسبت به دما است. طبق نمودار زیر در دماهای مختلف عایق پشم سنگ در دانسیته های متفاوت، کمترین ضریب انتقال حرارت را دارد. یعنی نمی توان گفت که عایق با دانسیتهKg/m³ 100کمترین ضریب انتقال حرارت را دارد بلکه باید نسبت به دمای عملکرد عایق حرارتی با مناسب ترین دانسیته این گفته را مطرح کرد.

نمودار تغییرات ضریب انتقال حرارت بر حسب دما

انتقال حرارت آجر چقدر است؟

ضریب هدایت حرارتی آجر 28 برابرضریب هدایت حرارتی پلی یورتان، 24 برابر ضریب هدایت حرارتی پلی استایرن و 18، برابر ضریب هدایت حرارتی پشم شیشه می باشد در نتیجه آجر نسبت به عایق های مذکور دارای انتقال حرارت بسیار بالایی است.

نتیجه مقایسه عایق های پشم سنگ پلی اوریتان و پلاستوفوم با مصالح ساختمانی چیست؟

میزان ضخامت عایق های پشم سنگ پلی اوریتان و پلاستوفوم در مقایسه با مصالح ساختمانی سنتی بسیار ناچیز می باشد و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشند.

محاسبه ی مقاومت حرارتی چگونه است؟

سخن آخر

مجموعه فراز عایق زرین تولید کننده پشم سنگ در اصفهان  با ارائه ی انواع عایق های معدنی پشم سنگ از قبیل عایق پشم سنگ پتویی، عایق پشم سنگ لوله ای، عایق پشم سنگ تخته ای، فنوفلت و فله ای می باشد . این شرکت به منظور ارائه بهتر خدمات، با بکار گیری نیروهای متخصص و با تجربه مبادرت به مشاوره، تهیه و تامین، نصب و اجرای کلیه ی عایق های صنعتی (الاستومری، الیاف سرامیک، پلی یورتان، کلسیم سیلیکات، فوم گلاس و…) و ملزومات عایق کاری (ورق آلومینیوم، گالوانیزه، استیل، سیم، تسمه، کلیپس و…) و دیگر کالاهای مورد استفاده در صنعت نموده است.

عایق صوتی 

عایق حرارتی

عایق کاری 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید