صدا چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟
5/5 - (3 امتیاز)

صدا چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟

در این مقاله قصد داریم راجع به نحوه ی آکوستیک محیط و صدا و عایق سازی آن صحبت کنیم : درابتدایی ترین سطح خود، صدا بسیار کوچک و بسیار حساس است. نوسانات سریع فشار هوا در بالا و پایین جو، ارتعاش تلفن همراه، ترافیک جاده ای و… انواع صدا هستند. توانایی یک ماده نسبت به امواج صوتی که به جای انعکاس، آن را جذب می کند جذب صدا میگویند.

از دست دادن انتقال صدا : کاهش در انرژی صوتی که در دسی بل بیان می شود مثل صدای معلق در هوا هنگام عبور از کنار ساختمانی که در حال ساخت و ساز است. با این تعاریف می توان گفت گوش به صدا بسیار حساس است، منابع و محدوده ارتعاش فشار از ضعیف ترین تا بلندترین صدای شنیده شده بسیار بزرگ است که همین امر می تواند موجب آلودگی صدا شود و تأثیر قابل توجهی بر سلامت افراد داشته باشد. همه نویزها بد نیستند، اما نویز ناخواسته و سر و صدا می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد، ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش دهد و منجر به بیماری های قلبی عروقی و دیابت شود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)1، کسانی که در شهرها زندگی و کار می کنند، آسیب پذیرتر هستند. با توجه به آمار اعلام شده  از آژانس محیط زیست اروپا (EEA)، 10000 مرگ زودرس در اروپا را می توان به سر و صدا نسبت داد. کنترل سطوح نویز در منبع همیشه امکان پذیر نیست، اما عایق صوتی، با کیفیت خوب در پوشش ساختمان، می تواند راه حل ارزشمندی را ارائه دهد. سر و صدای بیرون، از ترافیک یا هواپیما، می تواند به طور قابل توجهی با نصب مناسب عایق صدا از جنس پشم سنگ در سقف یا نمای ساختمان مسدود شود.

درهمین حال، عایق‌سازی داخل ساختمان می‌تواند حریم خصوصی را بهبود بخشد و از آزار صداهای موجود در ساختمان‌های مجاور، مانند موسیقی یا صدای پا از یک آپارتمان در بالا، جلوگیری کند. به ویژه هنگام نصب در جدا کردن کف و دیوار بین فضاهای مختلف در یک بلوک آپارتمان یا مجتمع اداری، تخته های عایق صدا یا گرانول می تواند برای کاهش میزان سر و صدای وارد شده به محیط زندگی یا کار استفاده شود.

عایق تخته ای

چرا به عایق صدا نیاز داریم؟

همانطور که در بالا نیز گفتیم سر و صدا از راه های مختلف بر سلامت و تندرستی تأثیر می گذارد، از تسریع کاهش شنوایی گرفته تا اختلال در خواب و کاهش سطح بهره وری. به گفته سازمان جهانی بهداشت، حدود 40 درصد از افراد 12 تا 35 ساله ممکن است در معرض سطوح ناایمن صدای مکان‌های تفریحی قرار بگیرند.

از این رو خرید عایق صوتی می تواند از کسانی که در ساختمان ها زندگی و کار می کنند در برابر قرار گرفتن در معرض آسیب های ناشی از سر و صدا محافظت کند. عایق صدا چه در دیوارها و کف یک مکان اصلی موسیقی و یا در دفاتر شلوغ یا بین فضاهای زندگی شهری نصب شود، می تواند مشکلات ناشی از صدای مزاحم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

مزایای کلیدی استفاده از عایق صدا می تواند

عایق صدا از جنس پشم سنگ علاوه بر خواص کاهش نویز قوی خود، نقاط قوت بیشتری نیز ارائه می دهد.

  • به جذب صدا کمک می کند.
  • انتقال صدا و ارتعاش عبوری از عناصر ساختمان را کاهش می دهد.
  • باعث افزایش بهره وری در محل کار می شود.
  • خانه شما را آرام و راحت نگه می دارد.
  • در برابر آتش مقاومت بالایی دارد.
  • خاصیت دایره ای و قابل بازیافت بودن دارد.

چرا راه حل استفاده از عایق را انتخاب می کنیم؟

عایق صدا ساخته شده از پشم سنگ، ماده ای عالی برای مسدود کردن و جذب صدا می باشد. به لطف قابلیت‌های صوتی آن، استفاده از محصولات پشم سنگ عملکرد صوتی سیستمی را که مواد در آن نصب شده است، چه در ساختمان‌های جدید و چه در ساختمان‌های موجود، افزایش می‌دهد. محصولات پشم سنگ را می توان برایاین موارد استفاده کرد: جذب امواج صوتی بهبود کیفیت میدان صوتی داخلی با جذب پژواک و طنین در داخل اتاق و کمک به آکوستیک خوب اتاق.

پشم سنگ انتقال صدای سر و صدای ناخواسته مانند صدای هوا، ضربه و باران را کاهش می دهد و مانع از عبور صدا از بیرون به داخل ساختمان و از یک اتاق به اتاق دیگر می شود. کنترل لرزش، انعطاف پذیری پشم سنگ منجر به جداسازی و میرایی ارتعاش می شود. تخته های عایق صدا با دوام و انعطاف پذیری می توانند بر روی دیوارها، کف یا در سقف ها و نماها نصب شوند. برای زندگی آرام تر در داخل خانه، سر و صدای بین املاک در همان خانه، املاک مجاور یا محیط بیرون را کاهش می دهد.

نصب و راه اندازی عایق صدا

عایق صدا از جنس پشم سنگ به صورت اسلب و تخته با ضخامت 5 تا10 سانتی متر و دانسیته kg/m3100 تا120 بهترین گزینه برای کاهش چشمگیر سر و صدا می باشد. به عنوان مثال می توان پس از ساخت دیوار گل میخ، به راحتی محصولات را در داخل شکاف قرار داد تا انتقال صدا بین فضاهای مجاور کاهش یابد.

در این میان ساخت و یا بازسازی سقف کاذب روش مناسبی برای نصب عایق صدا برای سقف یا محافظت از کف زیرین است. برای جلوگیری از انتقال صدا از جناحین، یک دال عایق پشم سنگ را می توان به راحتی در اطراف کابل ها، لوله ها و سوکت ها نصب کرد بدون اینکه شکافی ایجاد شود تا عملکرد انتقال صدا را کاهش دهد.

محصول پیشنهادی : پشم سنگ پتویی

پایداری و بهره وری انرژی

عایق صدا ساخته شده از پشم سنگ منبعی بسیار پایدار است که می تواند به طور نامحدود بازیافت شود. هنگامی که یک ساختمان بازسازی یا تخریب می شود، می توان آن را به راحتی حذف کرد و به محصولات جدید بازیافت کرد، این خاصیت دایره ای و قابل بازیافت بودن عایق پشم سنگ را نشان می دهد.

قابل بازیافت بودن عایق صوتی

انواع مواد عایق های صوتی

این موارد بیشترین استفاده را در عایق صوتی دارند.

فوم آکوستیک

فوم آکوستیک یا فوم استودیویی معمولا دارای شکل هرمی است که در جذب صدا بسیار موثر است. آن ها به صورت تابلو به دیوارها متصل و یا از سقف آویزان می شوند.

فوم آکوستیک

عایق صدا

عایق صدا نوارهای ساخته شده از پشم معدنی، پشم سنگ و فایبرگلاس است که به گونه ای طراحی شده است که در قسمت شکاف دیوارها قرار بگیرد. آن ها جلوی فضایی را که باعث انتقال صدا می شود را می گیرند.

عایق صدا

پنل ها یا صفحه های صوتی

در رنگ ها، الگوها و پارچه های گوناگون تولید می شوند تا علاوه بر عایق صدا بودن، زیبایی را نیز به محیط اضافه کنند.

پنل یا صفحه صوتی

پارچه های آکوستیک

این پارچه ها نسبت به سایر پارچه ها ضخیم تر و سنگین تر هستند. و در پرده های تئاتر، پتوهای ضخیم استودیویی به عنوان عایق صدا استفاده می شود.

پوشش آکوستیک

یک لاستیک متراکم از مواد است که در بسیاری موارد مختلف مانند عایق صوتی خودرو، ماشین آلات، وسایل و…. کاربرد دارد.

پوشش آکوستیک

عایق کف پوش

برای عایق صوتی کردن کف خانه ها که از چوب و یا انواع کاشی  نیاز به جدا کردن کف می باشد تا انتقال نویز کاهش یابد.

عایق کفپوش

سخن آخر

برای بهبود صدا در اتاق های کوچک و متوسط مانند: استودیوهای ضبط، اتاق های کنترل و یا سینماهای خانگی کوچک از این فوم های اکوستیک استفاده میکنند. که بیشتر به رنگ مشکی ذغالی و در شکل و اندازه های مختلف است برای خرید انواع پشم سنگ مانند  خرید پشم سنگ لوله ای ، خرید پشم سنگ تخته ای ، پشم سنگ لحافی و پشم سنگ خام با مشاوران مجموعه فراز عایق زرین در ارتباط باشید. مجموعه ی فراز عایق زرین با تولید انواع پشم سنگ و تامین کننده انواع عایق های فومی در خدمت شما گرامیان است .

تولید کننده پشم سنگ در اصفهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید