مقایسه کامل پشم سنگ و پشم شیشه
5/5 - (5 امتیاز)

مقایسه کامل پشم سنگ و پشم شیشه

در ابن مقاله قصد داریم مقایسه کامل پشم سنگ و پشم شیشه را انجام دهیم » یکی از مهم ترین دلایل عایق کاری ساختمان ها،تنظیم دمای داخلی هست یعنی سرد نگه داشتن محیط در تابستان و گرم نگه داشتن آن در زمستان است .که برای عایق کاری از پشم شیشه و پشم سنگ استفاده می شود. سوالی که شاید برای این کار مطرح شود، این است که تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ چیست؟ و یا اینکه پشم شیشه بهتر است یا پشم سنگ؟

با توجه به این که هر دوی این محصولات عایق‌های حرارتی هستند اما از نظر قیمت  و ویژگی ها باهم تفاوت دارند، در نتیجه این نکته را باید در نظر داشت که کدام یک مناسب تر است و از کدام باید استفاده شود؟ برای متوجه شدن پاسخ این سوالات ابتدا باید اطلاعاتی درباره هر کدام از این محصولات در اختیار داشته باشید و با ویژگی های آنها اشنا شوید تا راحت تر بتوانید تفاوت ها و شباهت های بین پشم شیشه و پشم سنگ را متوجه بشوید.

شرکت فراز عایق زرین در این مقاله میتواند برای شما روشن کند که واژه بهترین عایق به کدام یک نسبت داده می شود. بنابراین در این مقاله که قصد داریم به بررسی مقایسه پشم سنگ و پشم شیشه بپردازیم با ما همراه ما باشید.

پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه نوعی عایق حرارتی قدیمی می باشد. این ماده از الیاف پشم شیشه می باشد که از ذوب شیشه بوجود می آید. این محصول در ضخامتی با روکش های مختلف مانند روکش های آلومینیومی، نخ دار و کاغذدار، بافت پارچه ای و… به بازار عرضه می شوند.

پشم شیشه ازذوب کردن شیشه بدست می آید و سپس آن را به الیاف بسیار ریز تبدیل می کند که به صورت رولی و پانلی به وجود می آید. از این محصول در موارد مختلف صنعتی و ساختمانی مانند عایق کاری دیوار حفره ، دیوار پرده، ساندویچ پانل، ساخت مخازن، به عنوان عایق حرارتی و عایق صوتی مانند یونولیت ، مجرای لوله کشی، در سقف مانند کاشی کاری های سقف، کانال های هوایی و مواردی مانند سقف شیروانی مورد استفاده قرار می گیرد.

پشم سنگ چیست؟

مقایسه کامل پشم سنگ و پشم شیشه،پشم سنگ چیست

پشم سنگ یا Mineral wool  یک الیاف معدنی است و برای عایق حرارتی و صوتی مورد استفاده قرار می گیرد. از ذوب کردن سنگ های اتش فشانی که به سنگ های آذرین معروف هستند به دست می آیند به همین دلیل در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم است و این محصول قابل احتراق نیست و در واکنش های شیمیایی شرکت نمی کند.

پشم سنگ  در مقایسه با پشم شیشه ، بافتی متراکم تر و مقاومت گرمایی بالاتری دارد .پشم سنگ به صورت رولی ، پانلی و پشم سنگ لوله ای در ضخامت های متنوعی تولید می شوند که کاربردهای گوناگونی دارند مانند عایق های صوتی ، کف ها ، دیوارها ، سقف ها ، مراکز تامین بخار، تجهیزات تهویه و …می باشد.

شاید فکر کنید که پشم های معدنی سنگ و شیشه در برابر آب مقاومتی ندارند و آسیب می بینند در حالی که این یک تفکری غلط هست به صورتی که سلول های بین الیاف توسط آب جایگزین می شوند و در برابر آب مقاومت می کنند. البته از ظاهر نمایی یک ماده در مقابل ماده ای دیگر با پوشش های متفاوت نباید اشتباه کرد و فریب خورد. با به کارگیری مهارت های مهندسی می توان  میزان  مقاومت پشم های معدنی را در شرایط گوناگون در برابرآب افزایش داد.

پشم سنگ کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد ، از جمله کاربردهای آن می توان به ساختمان و تاسیسات ، صنایع پالایشگاهی ، نیروگاهی ، گلخانه ها ، صنایع غذایی و … اشاره کرد. همچنین سازه های فلزی ساختمان ها هنگام بروز آتش سوزی داغ شده و تغییر شکل می دهد همین امر موجب فروریختن کل سازه می شود. برای جلوگیری از این مسئله سازه های فلزی مخصوصا ستون های ساختمان ها را با روشی مناسب به وسیله پشم سنگ عایق کاری می کنند.

دلیل مقاومت پشم سنگ در برابر آتش سوزی ، نداشتن کلر هست که هیچ اثر منفی بر روی فلزات ندارد همین امر یکی از امتیازات مهم این عایق می باشد. این امر باعث شده که عایق صوتی بسیار خوبی محسوب شود. امکان رشد هرگونه قارچ،باکتری،انگل دربین منافذ و لایه های آن وجود ندارد و از همه مهم تر باعث صرفه جویی در هدر رفتن انرژی در ساختمان می شود.

محصول پیشنهادی : خرید پشم سنگ لوله ای

شماره تماس: 09137641952

خرید پشم سنگ در اصفهان

خواص پشم سنگ

  • پشم سنگ دارای مزایای فراوانی هست که یکی از آنها مقاومت بالا در برابر رطوبت هست به طوری که اگر در محیطی رطوبتی قرار بگیرد کیفیت خود را حفظ خواهد کرد به همین دلیل از آن در انواع شرایط آب و هوایی استفاده می شود .
  • یکی از مهمترین ویژگی های آن مهار کردن درصد بالایی از صدا هست. عایق صوتی پشم سنگ یکی از عایق های صوتی بسیار خوب می باشد.
  • هدایت الکتریکی این محصول برابر با صفر می باشد که نشان می دهد کاملا نارسانا می باشد.
  • نصب و حمل و نقل آن نیز آسان است.
  • قابل بازیافت می باشد.
  • در برابر رشد قارچ و میکروب و حشرات مقاومت می کند.
  • پشم سنگ به دلیل نداشتن مواد شیمیایی تجزیه ناپذیر ، دارای ثابت ماندن خواص و عمر بالا است.
  • عایق صوتی و حرارتی خوبی در صنایع نفت گاز و پتروشیمی می باشد.
  • علاوه بر تمامی این مزایا از قیمت مناسبی نیز برخوردار می باشد.

 مقاومت عایق پشم سنگ و پشم شیشه در مقابل آتش

عایق پشم شیشه و پشم سنگ هر دو برای عایق بندی ضد حریق مناسب و بسیار پر کاربرد هستند ، اما پشم سنگ نسبت به عایق پشم شیشه مقاومت بهتری در مقابله با آتش سوزی دارد. علت این مساله هم ضخامت بالای پشم سنگ نسبت به عایق های پشم شیشه است.

برای تامین عایق ضد حریق با این چگالی ( دانسیته kg/m³) استفاده از عایق پشم سنگ مقرون به صرفه تر خواهد بود. زیرا عایق پشم سنگ حتی در چگالی های کم هم نیز نمی سوزد و حتی قابلیت بالایی در پیشگیری از انتقال آتش از خود نشان دهد. در نتیجه ، بهترین راه برای جلوگیری از انتقال آتش در قسمت های مختلف یک ساختمان استفاده از عایق پشم سنگ است.

محصول پیشنهادی : خرید پشم سنگ پتویی 

مقایسه کامل مقاومت پشم سنگ و پشم شیشه در برابر رطوبت

مقاومت عایق پشم شیشه در مقایسه با عایق پشم سنگ ، در برابر رطوبت کمتر است. در اصل ، عایق پشم سنگ در محیط های مرطوب می تواند به راحتی از نفوذ رطوبت پیشگیری کرده و از رشد قارچ و باکتری جلوگیری نماید و مقاومت کند . در حالی که پشم شیشه نسبت به رطوبت مقاومتی نشان نداده و در صورت تماس با آب عملکرد خود را از دست خواهد داد به صورتی که در محیط های مرطوب امکان پوسیدگی عایق پشم شیشه و رشد کپک ها وجود دارد.

مقایسه کامل قیمت پشم سنگ و پشم شیشه

مقایسه قیمت پشم سنگ و پشم شیشه

همان طور که گفته شد ماده اولیه پشم سنگ بازالت است بنابراین می‌توان الیاف پشم سنگ را به تراکم بیشتری رسانید که این امر هزینه کم ‌تری را به دنبال دارد. اگر در هنگام ساختمان سازی قیمت سنگ ، قیمت عایق‌های حرارتی و هزینه‌های تمام شده استفاده از این مصالح برای شما در اولویت هستند، پشم سنگ گزینه بهتری است. در واقع تراکم بیشتر الیاف پشم سنگ باعث می‌شود که این ماده برای استفاده به عنوان عایق صوتی از لحاظ اقتصادی به صرفه ‌تر باشد.

مشکلات پشم شیشه در مقابل پشم سنگ

یکی از موارد قابل توجه در مقایسه کامل پشم سنگ و پشم شیشه، ماهیت پشم شیشه است. در تماس بودن با پشم شیشه در طولانی مدت سبب ابتلا به بیماری‌های تنفسی خواهد شد به دلیل اینکه الیافی که پشم شیشه از آن‌ها تولید شده است دارای پودرهای بسیار ریزی می‌باشد که تنفس کردن آن‌ ها در طولانی مدت ممکن است باعث بروز بیماری فیبروزریه و بعد از آن باعث تنگ شدن تنفس در طولانی مدت شود.

الیاف این ماده سوزنی شکل بوده و چنانچه وارد ریه شود دیگر خارج نشده و سبب بوجود آمدن بیماری‌های ریوی می‌گردد و یا اینکه در صورت تماس با پوست باعث خراشیدگی و خارش شدید در آن ناحیه می شود. همین موضوع استفاده از آن را در مقابل پشم سنگ محدود تر می‌کند.

مقایسه کامل پشم سنگ و پشم شیشه در دماهای بالا 

برای عایق بندی ساختمان ها باید از عایقی استفاده کرد که قابلیت مقاومت در دماهای بالا را داشته باشد. این موضوع باعث می شود تا عایق یاد شده در برابر افزایش دماهای بالا، ویژگی های خود را حفظ نماید.  ناگفته نماند که عایق های معدنی همگی می توانند در برابر آتش از خود مقاومت نشان دهند اما با این حال، عایق پشم سنگ نسبت به عایق پشم شیشه دماهای بالاتری را تحمل خواهد کرد.

عایق پشم شیشه تا 400 درجه سانتیگراد و عایق پشم سنگ تا 700 درجه سانتیگراد را می توانند بدون افت عملکرد تحمل نمایند. به همین دلیل در بیشتر صنایع و کارخانه هایی با دمای بالا، عایق پشم سنگ بهترین عایق به حساب می آید.

نتیجه

 در این مقاله به مقایسه کامل پشم سنگ و پشم شیشه پرداختیم و به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر یک از آن‌ها پرداختیم. همانطور که در این مقاله خواندید در بسیاری از موارد پشم سنگ نسبت به پشم شیشه برتری دارد و از این رو می تواند انتخاب مناسب تری باشد. در صورتی که برای خرید پشم سنگ نیاز به راهنمایی دارید می توانید با کارشناسان ما در فراز عایق زرین تماس حاصل فرمایید.

تلفن مدیر بازرگانی: 09137641952

تلفن پشتیبانی: 09137118620

تلفن مدیر فروش: 09137118501

تلفکس: 7-42696464-031

ایمیل:  info@farazayeghzarrin.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید