تاثیر عایق حرارتی پشم سنگ در حفظ انرژی
5/5 - (4 امتیاز)

تاثیر عایق حرارتی پشم سنگ در حفظ انرژی

آیا عایق های حرارتی در حفظ انرژی تاثیر دارد ؟ در واقع تاثیر عایق حرارتی پشم سنگ در حفظ انرژی چیست ؟ حفظ انرژی در صنایع غذایی و لبنی یک موضوع مهم است. بنابراین توجه به سیستم های عایق حرارتی برای تجهیزات کارخانه در سال های اخیر افزایش یافته است. عایق حرارتی کاهش دهنده انتقال حرارت (انتقال انرژی حرارتی بین اجسام با دمای متفاوت) بین اجسامی که با هم در تماس حرارتی یا در محدوده اثر رادیواکتیو هستند، می باشد. انتخاب عایق حرارتی مناسب اثر بالایی در صرفه جویی در مصرف انرژی دارد. مواد عایق یک نیاز اساسی و مهم در هر صنعتی که با عملیات انتقال حرارت مختلف سر و کار دارد، می باشد.

در صنایع لبنی و غذایی حفظ دمای آب سرد و تامین بخار، نگهداری محصولات در دمای پایین چه در سردخانه ها و چه در مخازن و حمل و نقل محصولات در دمای پایین بسیار مهم است. هدف اصلی استفاده از عایق، به کاهش سرعت جریان حرارت به منظور جلوگیری و به حداقل رساندن تغییر دمای سیستم یا محیط است. از آنجایی که صنایع لبنی و غذایی شامل چندین واحد عملیاتی است که نسبت به شرایط محیطی در دمای بالاتر و دمای پایین تر می باشند، استفاده از مواد عایق در صنایع لبنی و غذایی برای حفظ انرژی اجتناب ناپذیر است.

مواد عایق مختلفی در بازار موجود است که خواص عایق متفاوتی دارند. انتخاب نوع عایق مناسب با توجه به دمای سیستم و نحوه انتقال حرارت بسیار مهم است. انتخاب ماده عایق، تعیین ضخامت، روش صحیح عایق کاری خطوط لوله بخار و آب سرد، مخازن نگهداری شیر، سیلوها، شیرسردکن ها، سردخانه ها و… برخی از موارد مهم برای دستیابی به نتایج مطلوب است. عایق حرارتی به عنوان ماده یا ترکیبی از مواد تعریف می شود که برای کاهش جریان حرارت کاربرد دارد و با هر اندازه، شکل و سطحی سازگار می شود. بنابراین، نتیجه عایق کردن و انجام فرآیند ایزوله حرارتی سیستم با استفاده از مواد عایق، کاهش سرعت انتقال حرارت بین سیستم و بدنه مجاور یا محیط است.

محصول پیشنهادی : خرید پشم سنگ در اصفهان 

حفظ انرژی در کارخان مواد غذایی - تاثیر عایق حرارتی پشم سنگ در حفظ انرژی

اصطلاح “عایق حرارتی” در محدوده دمایی از 75- درجه سانتیگراد تا 815 درجه سانتیگراد استفاده می شود و کاربردهای زیر 75- درجه سانتیگراد را “برودتی” و بالاتر از 815 درجه سانتیگراد را “نسوز” می نامند. عایق حرارتی یک رسانای ضعیف گرما است که هدایت حرارتی بسیار کمی دارد. عایق کاری در صنایع برای جلوگیری از اتلاف گرما یا افزایش حرارت استفاده می شود. چنین موادی متخلخل بوده و حاوی تعداد زیادی سلول هوا هستند.

مزایای عایق

هدف اصلی از عایق کاری جلوگیری و یا به حداقل رساندن اتلاف انرژی حرارتی برای حفظ انرژی است. از مزایای دیگر آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد کنترل دقیق تر دمای فرآیند و محافظت از محصول
  • جلوگیری از تراکم روی سطوح سرد و خوردگی ناشی از آن
  • کمک به صرفه جویی در انرژی و کاهش گازهای گلخانه ای (GHGs) در محیط
  • کاهش تشکیل میعانات در خطوط لوله بخار و مشکلات مربوط به آن
  • حفاظت در برابر آتش و جذب ارتعاشات

افزایش حفاظت حرارتی مقرون به صرفه ترین راه برای کاهش اتلاف انرژی و هزینه های عملیاتی است. مقدار قابل توجهی از انرژی حرارتی در کارخانه های صنعتی سراسر کشور به دلیل سطوح عایق نشده و گرم یا سرد شدن سطوح عایق کاری شده، اتلاف می شوند. طراحی و نصب صحیح سیستم های عایق باعث کاهش مصرف انرژی می شود.

مطالعات اخیر نشان داده اند که استفاده از عایق های حرارتی ممکن است منجر به کاهش 25 درصدی مصرف انرژی گرمایشی و سرمایشی شوند. برخی گزارش‌ها همچنین استنباط کردند که مواد عایق بسته به نوع عایق و دمای محیط، پتانسیل کاهش مصرف انرژی را بین 18 تا 34 درصد دارند. تقریبا تااینجا دریافتیم علت تاثیر عایق حرارتی پشم سنگ در حفظ انرژی چگونه است در ادامه نکات دیگری را بررسی میکنیم.

خواص مهم مواد عایق در تاثیر عایق حرارتی پشم سنگ در حفظ انرژی

 خواص بسیاری برای مواد عایق وجود دارد که برای انتخاب مواد عایق باید در نظر گرفته شوند. انتخاب نهایی نه تنها به خواص مواد بلکه به ملاحظات اقتصادی و ساختاری بستگی دارد. یک ماده عایق ایده آل باید دارای معیاری هایی مانند هدایت حرارتی پایین، مقاوم در برابر خوردگی، غیر سمی، غیر قابل اشتعال و غیرقابل تجزیه و یا حداقل تجزیه در مدت زمان طولانی باشد. پنج ویژگی کلیدی یک ماده عایق که باید در نظر گرفته شود، عبارتند از: مقاومت فشاری، محدوده دمایی، هدایت حرارتی، جذب آب و ضخامت.

مقاومت فشاری اکثر مواد عایق با افزایش دما کاهش می یابد و بنابراین لازم است مقاومت فشاری در دمای فرآیند در نظر گرفته شود. دمای فرآیند بالاترین دمایی است که در آن ماده عایق می تواند برای مدت طولانی کاربرد داشته باشد. هدایت حرارتی مهمترین عامل در تعیین توانایی یک ماده برای مقاومت در برابر جریان حرارت است. جذب آب در مواد عایق باعث افزایش رسانایی ماده و ایجاد تورم مواد می شود. ضخامت برای دستیابی به تراز و کیفیت محصول مهم است. کمی انبساط حرارتی در دمای فرآیند برای عایق مورد نیاز است.

خواص مهم مواد عایق - تاثیر عایق حرارتی پشم سنگ در حفظ انرژی

انواع مواد عایق

عایق کاری از دیرباز برای انسان شناخته شده است. اولین استفاده از عایق ها با استفاده از سلولز در انگلستان در سال 1893 به ثبت رسید و از دهه 1920 استفاده های بیشتری از عایق کاری آغاز شد. مواد زیادی برای عایق های سرد و گرم در صنایع وجود دارد. به طور کلی سه نوع مواد عایق وجود دارد:

  • عایق های فیبری (مانند: پشم سنگ معدنی، پشم شیشه معدنی، الیاف سرامیک و غیره)
  • عایق های سلولی (مانند پلی اورتان، پلی استایرن و پلی پروپیلن و غیره)
  • عایق های دانه ای (مانند سیلیکات کلسیم، پرلیت منبسط شده و رنگی)

نتیجه گیری

تا اینجا دریافتیم تاثیر عایق حرارتی پشم سنگ در حفظ انرژی چگونه است و چطور این اتفاق می افتد. عایق کاری یکی از الزامات ضروری برای صرفه جویی در انرژی در صنایع لبنی و غذایی است، زیرا بسیاری از عملیات ها شامل فرآیندهای گرمایشی و سرمایشی است. صرفه جویی در انرژی نه تنها برای کاهش هزینه ها مهم است، بلکه به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در محیط نیز کمک می کند.

افزایش آگاهی نسبت به محیط زیست و سلامت عمومی منجر به ارزیابی مواد عایق می شود و در حالی که هیچ کس عملکرد مثبت آنها را زیر سوال نمی برد، هنوز پتانسیل قابل توجهی برای بهبود عملکرد آنها وجود دارد. برای صرفه جویی در مصرف انرژی، عایق مناسب باید بر اساس دما، هدایت حرارتی و سایر عواملی که ممکن است کاربرد عایق را محدود کند، انتخاب شود.

نیاز به توسعه مواد عایق کارآمدتر از نظر انتقال حرارت، خواص دفع آب، سهولت کاربرد، استحکام و غیره وجود دارد. ضخامت باید برای کاربرد خاص با توجه به نوع و محدوده دما تعیین شود. عایق کاری نه تنها باعث صرفه جویی در اتلاف حرارت و انرژی می شود، بلکه به محافظت از ساختار موجود کمک می کند. اگر میخواهید با هزینه ی کمتر بهترین کیفیت را بخرید فقط کافیست با مشاوران ما یک تماس 09137118620 بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید