5/5 - (11 امتیاز)

جهت مشاوره و خرید انواع عایق با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 09913334171

از عایق برای جلوگیری از ورود و خروج جرم یا نوعی انرژی از محیط خارجی به داخل سازه و بالعکس استفاده می شود. گرما همیشه از محیط گرم به سرد منتقل می شود. به همین دلیل عایق کاری سطوح و درزها از انتقال حرارت از داخل به بیرون در فصل سرد سال جلوگیری می کند.

همچنین در فصل گرما همین عایق از ورود یا خروج گرما به خانه نیز جلوگیری می کند. از این رو عایق کاری به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی استفاده می شود. علاوه بر عایق حرارتی، عایق رطوبتی و صوتی نیز داریم. این نوع عایق از ورود رطوبت و صدا به محیط و آسیب رساندن به آن جلوگیری می کند.

عایق چیست؟

عایق ماده ای است که برای جلوگیری از انتقال گرما و صدا از یک منطقه به منطقه دیگر طراحی شده است. به طور طبیعی، هدف از عایق نگه داشتن گرما یا صدا در داخل یا خارج از خانه یا محدود کردن آن به قسمت خاصی از خانه است. عایق می تواند به روش های مختلفی کار کند، اما رایج ترین آنها ترکیبی از مواد حاوی میلیون ها کیسه هوا است. هوا همچنان عایق خوبی است و کیسه های هوا (هوای محبوس شده) چیزی هستند که به اکثر عایق ها مقاومت حرارتی بالایی می دهند.

عایق حرارتی یکی از موضوعاتی است که تقریباً همه آن را می شنوند و مردم تا حدودی با آن آشنایی دارند. عایق حرارتی اغلب در دیوارها یا سقف ها استفاده می شود. به خصوص دیوارهای بیرونی خانه که بیشتر گرما در این قسمت به دست می آید یا از دست می رود.

اگر در مکانی زندگی می کنید که تغییرات آب و هوایی در فصول مختلف کاملاً محسوس است، طراحی عایق باید دقیقاً طبق اصول صحیح انجام شود. اگر مکانی که در آن زندگی می کنید همیشه سرد یا گرم است، پس عایق کاری که تهیه می کنید باید برای چنین آب و هوایی طراحی شود.

جنس انواع عایق

عایق ها از مواد مختلفی ساخته می شوند. بیشتر موادی که در عایق ها استفاده می شود، فرآورده های نفتی هستند. یکی از این موارد هم قیر و آب است. نام این امولسیون که قیرآبه می باشد به گونه ای ساخته شده است که بتواند از عایق قیر در ورق ها و لوله های مختلف که قیر را نمی توان گرم کرد بهره برد.

ترکیب قیر با کیسه نوع دیگری از عایق رطوبتی است. این عایق پرمصرف ترین عایق در ایران است. این ترکیب در پشت بام خانه ها زیاد دیده می شود. یکی دیگر از مواد پرکاربرد در قیر، به ویژه عایق رطوبتی. قطران قطعه ای سیاه رنگ است که از بخار دادن با حرارت دادن زغال سنگ ساخته می شود. این ماده در صورت ترکیب با آب باران می تواند برای گیاهان و محیط زیست خطرناک باشد، بنابراین در استفاده از آن باید احتیاط کرد.

در عایق نیز از مواد نصب استفاده می شود. یکی از مهمترین این مواد پشم شیشه است. این مواد معمولا از ترکیب قیر و مواد پلیمری ساخته می شوند. گاهی اوقات از فویل آلومینیومی برای عایق کاری در برابر نور و گرما استفاده می شود.

پرایمر نوع دیگری از مواد است که می تواند اجسام را عایق کند. اساس این مواد معمولاً از قیر، رزین و سایر مواد افزودنی ساخته می شود. از مزایای این دسته از مواد می توان به مایع بودن و قابلیت اسپری و مالش با قلم مو اشاره کرد. مالیدن این ماده بر روی سطوح از نفوذ رطوبت جلوگیری می کند و از زنگ زدگی جلوگیری می کند.

عایق کردن ساختمان

عایق کاری ساختمان

یکی از مهمترین کاربردهای عایق کاری استفاده در ساختمان ها می باشد. همانطور که گفته شد عایق کاری در ساختمان باعث افزایش بازده انرژی و افزایش دوام لوله ها و ورق های مورد استفاده در ساختمان می شود. عایق نیز می تواند از آتش سوزی در ساختمان جلوگیری کند. حتی برای ایجاد راحتی و کاهش صداهای مزاحم از عایق استفاده می کنند. جلوگیری از نفوذ رطوبت و مقاومت در برابر خطرات شیمیایی عمر سازه را افزایش می دهد.

با عایق کاری ساختمان می توان خانه را در زمستان پنج درجه بیشتر و در تابستان 10 درجه سردتر با همان انرژی نسبت به عدم استفاده از عایق گرم کرد. تقریباً تمام انواع عایق هایی که تاکنون معرفی کرده ایم در ساختمان ها استفاده می شود.

بنابراین، سازندگان خانه و مراکز تجاری برای عایق کاری دستشان باز می باشد. سطوح عایق علاوه بر مزایای فراوان و پیشنهادی می شود، از نظر قانونی نیز باید اجرا شوند. طبق ماده 19 آیین نامه ساختمان، ساختمان باید دارای مقاومت حرارتی و اقتصادی باشد.

عایق جهت کنترل صدا

علاوه بر کنترل حرارت (گرما و سرما) می توان از عایق صوتی استفاده کرد و در برخی موارد حتی یک عایق نیز می تواند دما و صدا را کنترل کند. عایق صدا بیشتر در دیوارها، سقف ها یا کف استفاده می شود. اما عایق صوتی تخصصی معمولا برای مصارف خاص (همچون تئاترهای خانگی) استفاده می شود.

همچنین اگر در منطقه ای زندگی می کنید که صداهای بیرونی مانند جاده های شلوغ، فرودگاه ها، راه آهن یا ماشین آلات صنعتی شما را آزار می دهد، می توانید از عایق صوتی تخصصی بهره ببرید. عایق صوتی پنجره ها، سقف ها و دیوارها می تواند تفاوت زیادی در راحتی خانه شما ایجاد کند.

نتیجه گیری

برای جلوگیری از انتقال حرارت و رطوبت باید از عایق استفاده کرد. با عایق روی هر سطح می توان تا حدی از محیط بیرون جدا شد. عایق کاری لوله و ورق فلزی یکی از رایج ترین کاربردهای عایق است. عایق برای صرفه جویی در مصرف انرژی در وسایل گرمایشی و حتی سرمایشی استفاده می شود. آنها همچنین اجسام را برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، خوردگی و حتی آتش سوزی عایق می کنند. ما انواع مختلفی از عایق ها را با مواد مختلف داریم که اغلب از فرآورده های نفتی ساخته می شوند. هر کدام از این عایق ها کاربرد خاص خود را دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید