4.7/5 - (12 امتیاز)

جهت مشاوره و خرید انواع عایق با کارشناسان ما تماس بگیرید.

09137641952

پشم معدنی اصطلاح گسترده ای است که مواد نخ ریسی شده الیافی را توصیف می کند که به عنوان عایق در ساخت و ساز و سایر بخش ها استفاده می شود. با دمیدن جریان هوا در سنگ مذاب در دمای حدود 1600 درجه سانتیگراد ساخته می شود. نتیجه رشته های بسیار ظریفی است که برای ایجاد ماده ای از نوع پشم ترکیب می شوند. در این مقاله از سایت شرکت فراز عایق زرین قصد داریم درباره ی کاربرد های پشم سنگ در ساختمان سازی و همچنین عایق گذاری اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذاریم. اگر قصد خرید پشم سنگ تخته ای را دارید پیشنهاد میشود با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

با گذشت زمان، به دلیل بحران های محیط زیستی و انرژی، صنعت ساخت و ساز به سمت ساخت بناها و ساختمان هایی کارآمد با مصرف انرژی بهینه حرکت می کند. عایق کاری دیواره، سقف و کف ساختمان، راه حلی موثر برای افزایش عملکرد حرارتی مجموعه ساختمانی می باشد.

عایق های بیرونی منجر به کاهش پل های حرارتی و اتلاف انرژی و همچنین کاهش خطرات ماندگاری رطوبت مربوط به چگالش هوای سرد می شود.

نصب عایق های موثر در خانه ها و املاک تجاری می تواند نیاز به گرمایش را تا 70% کاهش دهد. در آب و هوای گرم برعکس اتفاق می افتد، جایی که خنک نگه داشتن ساختمان ضروری است. عایق به حفظ دمای متعادل ساختمان کمک می کند،

همچنین این کار در فضای داخلی اختلال و یا اشغال ایجاد نمی کند. بسیار سبک و نسبتا ارزان است و نصب آسانی دارد. بنابراین می توانید در نتایج خلاقانه عمل کنید. یک اتاق زیر شیروانی را به یک فضای نشینمن یا یک اتاق خواب اضافی تبدیل کنید .یا یک بام صاف را به یک تراس یا بام سبز دلپذیر تبدیل کنید.

کاربردهای پشم سنگ در ساختمان سازی

از آنجایی که پشم معدنی متخلخل با ساختار الیاف باز است، هوا را به دام می اندازد و آن را به عنوان یک ماده عایق بسیار کارآمد می کند. پشم معدنی مستعد پیری حرارتی نیست، به این معنی که می تواند خواص عایق خود را تا زمانی که در خدمت است حفظ کند.

پشم معدنی حیوانات موذی را حفظ نمی کند و در برابر رشد کپک، قارچ یا باکتری بسیار مقاوم است. در برابر انبساط و انقباض بسیار مقاوم است که باعث می شود مفاصل تا حد ممکن به هم نزدیک شوند. کاربردهای پشم معدنی عبارت اند از:

– به عنوان عایق حرارتی : در بحث ساختمان سازی برای عایق کردن انواع سقف، کف، دیوارهای خارجی و دیوارهای داخلی، لوله کشی و کانال کشی جهت حفظ هوای گرم در زمستان و همچنین حفظ هوای سرد در تابستان در نتیجه کاهش مصرف انرژی بسیار حائز اهمیت است.

– -به عنوان عایق صوتی: ماهیت متخلخل پشم آن را به یک جاذب خوب صدا تبدیل می کند. عایق صدا در ساخت و سازهای معمولی، سبک وزن، اداری ، معمولاً حدود 45 دسی بل DB است. این بدان معناست که اگر سطح صدا در اتاق منبع حدود 65 دسی بل باشد (یک سطح معمولی برای گفتار)، سطح صدا در اتاق مجاور، اتاق گیرنده، تقریباً 20 دسی بل خواهد بود (به سختی قابل شنیدن).

اگر سطح صدا در اتاق منبع به 75 دسی بل (صدای بلند شده) افزایش یابد، سطح صدا در اتاق مجاور نیز به حدود 30 دسی بل (قابل شنیدن) افزایش می یابد.

– به عنوان عایق آتش: یکی از برتری های پشم سنگ قابلیت ضد حریق بودن آن است، از گسترش آتش جلوگیری می کند و در مجاورت آن گازهای سمی تولید نمی کند. اما در مجاورت مداوم آتش و دمای بالای 1200 درجه سانتی گراد ذوب می شود. این بدان معناست که ساکنان فرصت بیشتری برای فرار در مواقع آتش سوزی دارند.

چگونگی استفاده از پشم سنگ تخته ایی در ساختمان سازی

در صنعت ساختمان سازی از انواع پشم سنگ بنا به کاربرد مورد نظر استفاده می شود، ولی پشم سنگ تخته ای به دلیل اینکه شکل و ابعاد مشخصی دارد به راحتی نصب می شود بنابراین پر کاربردتر می باشد. همچنین در مناطقی از ساختمان که شکل هندسی منظم و یا مسطحی ندارد از عایق پتویی یا لحافی استفاده می شود.

عایق گذاری دیوار

عایق گذاری دیوار به دو صورت کلی قابل اجرا می باشد:

عایق دیوار حفره دار

یکی از راه‌های کاهش ضریب انتقال حرارت دیوارهای خارجی ساختمان، گنجاندن یک شکاف در ساخت آنها است. در این روش از پشم سنگ تخته ای استفاده می شود.

به این صورت است که  پشم سنگ تخته ای بین دو دیوار آجری یا بتنی قرار می گیرد. ضریب انتقال حرارت دیوار آجری معمولا (W/m.K)2 می باشد.

با ایجاد شکاف یا همان حفره در دیوار این مقدار به 1.5 و با اعمال پشم سنگ تخته ای در شکاف دیوار این مقدار به 0.3 کاهش می یابد.

عایق دیوار خارجی

به کاربرد مواد عایق و یک سیستم تکمیلی در نمای بیرونی دیوارهای خارجی یک ساختمان اشاره دارد. برای این کاربرد، پشم سنگ تخته ای اجرا می شود.

روش اجرای آن به این صورت است که روی دیوار خارجی سازه های نگهدارنده (بلاک) نصب و پشم سنگ تخته ای روی آن سوار می شود. سپس با روکش های دلخواه که می تواند از جنس  ملات، پی وی سی ، چوب و .. باشد، دیزاین می شود.

 

 

عایق گذاری کف

عملکرد حرارتی به دست آمده توسط کف برای بازده انرژی کلی ساختمان بسیار مهم است. تقریباً 15٪ گرما از طریق کف از دست می رود و عایق می تواند این را کاهش دهد.

بنابراین، عایق به عنوان وسیله ای برای کاهش تلفات حرارتی معمولا در طبقه همکف نصب می شود. با این حال ممکن است در طبقات بالا نیز ارائه شود. در مقایسه با عایق دیوار یا عایق سقف، صرفه جویی در رابطه با عایق کف کمتر است.

در طبقات باربر (هم کف) عایق گذاری می تواند زیر یا بالای صفحه بتنی اجرا شود، انتخابی که طراح انجام می دهد بر دمای داخل ساختمان تأثیر می گذارد، به شرح زیر

  • اگر عایق تخته ای در زیر لایه بتن نصب شود، ظرفیت حرارتی ساختمان افزایش می یابد و به حفظ دمای داخلی ثابت کمک می کند.

اگر عایق تخته ای بالای لایه بتن نصب شود، ساختمان سریعتر به سیستم گرمایش پاسخ می دهد.

عایق گذاری سقف

هوای گرم تمایل به بالا رفتن دارد و در نتیجه ساختمان هایی که عایق بندی کافی ندارند یک چهارم گرمای خود را از طریق سقف از دست می دهند.

همچنین افزایش گرمای قابل توجهی از طریق پشت بام ها در طول تابستان وجود دارد.

این به این معنی است که عایق کردن یک اتاق زیر شیروانی یا سقف یک راه ساده و موثر برای کاهش اتلاف گرما، اندازه سیستم های گرمایش و سرمایش، مصرف انرژی و انتشار کربن است.

انتخاب نوع عایق سقف بستگی به ملاحظاتی از جمله: طراحی سقف، کاربرد ساختمان، آب و هوا، در دسترس بودن فضا، شیب دار یا مسطح بودن سقف و غیره دارد. بهترین نوع پشم سنگ برای این کاربرد پشم سنگ تخته ای می باشد.

عایق بندی سقف به دلیل در دسترس بودن و دسترسی به فضا، عموماً ساده است، بنابراین طیف وسیعی از روش های عایق گذاری برای انتخاب وجود دارد.

عایق سقف فلزی

در این نوع عایق گذاری، پشم سنگ تخته ای بین دو لایه فلزی قرار می گیرد. بیشتر در سوله ها و انبارهایی با سقف کاذب استفاده می شود.  

 

 

 

 

 

عایق سقف ترکیبی (بتنی و فلزی): در این روش، پشم سنگ تخته ای به همراه لایه ضد رطوبت روی لایه فلزی نصب می شود.

سپس لایه بتنی روی عایق تخته ای قرار می گیرد.

نحوه عایق گذاری سقف شیبدار (شیروانی) :

ساختمان هایی که دارای شیروانی می باشند به دو روش کلی با عنوان سقف سرد و سقف گرم عایق گذاری می شوند.

سقف گرم:  این نوع عایق کاری به این صورت است که عایق بلافاصله در زیر سقف، در سطح شیب دار سقف نصب می شود.

به این معنی که فضای زیر شیروانی نیز گرم نگه داشته می شود.

 

 

 

 

سقف سرد: عایق بلافاصله بالای سقف طبقه بالایی نصب می شود، به این معنی که فضای اتاق زیر شیروانی گرم نمی شود.

شامل عایق کاری بین تیرچه ها و روی آن ها، بلافاصله بالای سقف طبقه بالا است.

برای اهداف تهویه و برای جلوگیری از تشکیل شبنم ، معمولاً یک شکاف تهویه در اطراف محیط سقف گذاشته می شود.

سقف سرد معمولاً هزینه کمتری برای نصب دارد زیرا فضای زیادی وجود دارد و بنابراین می توان از مواد عایق اقتصادی تر استفاده کرد.

 

 

 

مراحل اجرای پشم سنگ تخته ای روی دیوار، کف و سقف

  1. تمیز کردن سطح از هر گونه آلودگی ، گرد و غبار، رنگ و غیره
  2. نصب بلاک های نگهدارنده پشم سنگ تخته ای
  3. بررسی مسطح بودن سطوح مورد نظر برای نصب عایق ( اختلاف سطح قابل قبول 5- و 5+ میلی متر می باشد)
  4. اعمال چسب روی پشم سنگ تخته ای
  5. چسباندن پشم سنگ تخته ای در محل تعیین شده
  6. درزگیری و پر کردن شکاف ها با استفاده از نوار درزگیر بطوریکه هیچگونه درزی باقی نماند چراکه سبب ایجاد پل های حرارتی شده و عملکرد سیستم عایق کاری را کاهش می دهد ( برای درزگیری نباید از ملات استفاده شود، زیرا باعث ترک خوردن سیستم عایق می شود)
  7. تثبیت مکانیکی پشم سنگ تخته ای توسط پیچ و واشر ( پیچ باید در حدی در پشم سنگ فرو رود که باعث ایجاد فرو رفتگی و سوراخ در آن نشود، در غیر این صورت باید پیچ خارج شده و پیچ جدید جایگزین شود)
  8. اجرای روکش ضد رطوبت روی پشم سنگ بعد از 48 ساعت

نکته قابل ملاحضه در طی تمام مراحل عایق گذاری دیواری توجه به فاصله عایق نسبت به گوشه ها و در و پنجره ها می باشد تا مانع باز و بسته شدنشان نشود.

مواردی که در انتخاب و اجرای پشم سنگ باید به آن توجه کرد عبارت اند از:

ضریب انبساط حرارتی با توجه به کاربرد مورد نظر ( حرارتی ، صوتی یا آتش)

ضریب انتقال حرارت

دانسیته مناسب با توجه به کاربرد مورد نظر ( حرارتی ، صوتی یا آتش)

انتخاب نوع مناسب پشم سنگ با توجه به کاربرد مورد نظر ( پشم سنگ خام، پشم سنگ تخته ای ، پشم سنگ پتویی، پشم سنگ لوله ای و …)

محکم سازی عایق کف و بررسی بارگزاری کف

برطرف کردن عیوب و شکاف های عایق بدلیل جلوگیری از ایجاد پل حرارتی و نفوذ رطوبت

چگالش هوا

همانطور که هوای داخلی گرم و مرطوب از پوشش خارجی ساختمان به سمت بیرون نفوذ می کند، تمایل به خنک شدن دارد. هنگامی که به دمای “نقطه شبنم” خود می رسد، رطوبتی که در خود نگه داشته شروع به متراکم شدن می کند. اگر این اتفاق در ساختار خود ساختمان رخ دهد، به آن تراکم بینابینی می گویند. اگر تراکم بینابینی در پوسته داخلی پوشش ساختمان رخ دهد، می تواند مشکلاتی ایجاد کند. برای جلوگیری از این امر، لایه های کنترل بخار یا موانع بخار در سمت گرم سازه قرار می گیرند و از نفوذ هوای مرطوب گرم به نقطه ای که ممکن است به دمای نقطه شبنم خود برسد، جلوگیری می کند. هنگام مقاوم سازی عایق روی سقف موجود باید دقت زیادی کرد. ممکن است نیاز به نصب تهویه اضافی باشد تا هوای سرد مرطوب بتواند از فضای سقف خارج شود و باعث پوسیدگی زیرسازه سقف نشود.

ضریب هدایت حرارتی

ضریب هدایت حرارتی، که اغلب با عنوان مقدار “K” یا “λ” (لاندا) نامیده می شود، برای هر ماده ای ثابت است و بر حسب W/mK (وات بر متر در کلوین) اندازه گیری می شود. هر چه مقدار λ یک ماده بیشتر باشد، هدایت حرارتی بهتری خواهد داشت. عایق های خوب تا حد امکان دارای کمترین مقدار ضریب هدایت حرارتی هستند. فولاد و بتن ضریب هدایت حرارتی بسیار بالا و در نتیجه مقاومت حرارتی بسیار کمی دارند. این باعث می شود که آنها عایق های ضعیفی باشند.

مقاومت حرارتی

مقاومت حرارتی، مقاومت یک ماده در برابر انتقال حرارت که به آن مقدار R یک ماده گفته می شود، محصولی از هدایت حرارتی و ضخامت است. R از ضخامت ماده تقسیم بر هدایت حرارتی آن محاسبه می شود و بر حسب m2K/W (متر مربع کلوین بر وات) بیان می شود. هر چه ضخامت یک ماده بیشتر باشد، مقاومت حرارتی آن بیشتر خواهد بود.

دانسیته

چگالی یا دانسیته جرم بر واحد حجم یک ماده با فرمول d = M/V است. d چگالی، M جرم و V حجم است. چگالی معمولاً بر حسب واحد گرم بر سانتی متر مکعب بیان می شود. به عنوان مثال، چگالی آب 1 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید