5/5 - (3 امتیاز)

جهت مشاوره و خرید انواع عایق کاری با کارشناسان ما تماس بگیرید.

09137641952

 

پشم سنگ هیدروپونیک چیست ؟

وقتی سنگ های بازالت یا برخی از مینرال ها را در دمای بالای ۱۵۰ درجه ذوب می کنیم ماده به دست آمده پشم سنگ نام دارد. این ماده تهویه عالی دارد و می‌تواند رطوبت را به مقدار خیلی خوبی نگهداری کند. البته به نظر می رسد ظرفیت تبادل کاتیونی این ماده کم باشد. P.H ماده به دست آمده خنثی و تا حدی ممکن است قلیایی باشد. البته از این ماده  در موارد باغبانی از قدیم بسیار استفاده می شده است.

چگونگی پیدایش پشم سنگ هیدروپونیک

سیستم هیدروپونیک مبتنی بر پشم سنگ برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا استفاده شد و نتیجه بسیار عالی در برداشت و پس از آن به سراسر جهان انتقال یافت. بزرگترین گلخانه جهان در شهری واقع در انگلستان وجود دارد که با مساحتی بالغ بر ۵۵ هکتار انواع گل و گیاهان را در خود جای داده است این گلخانه مقدار زیادی فلفل و گوجه و خیار را در طول سال پرورش می‌دهد. در این گلخانه به این وسعت تمام آن از پشم سنگ استفاده می شود. زیرا سیستم عامل مبتنی بر هیدروپونیک است.

محصول پیشنهادی : خرید پشم سنگ لوله ای در اصفهان

کاربرد انواع پشم سنگ هیدروپونیک

از نمونه پشم سنگ های موجود در بازار ها این نوع پشم سنگ می باشد. کارایی اصلی این پشم سنگ ها در کشاورزی است که در کشاورزی های بدون خاک مورد کاربری قرار می گیرند. پشم سنگ های مورد نظر در شرکت های تولید کننده ایرانی به طور عمده و در بالا ترین سطح کیفی تولید می شوند. کاربرد این پشم سنگ ها در زمینه های متفاوتی است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • هیدروپونیک در گلخانه ها
  •  هیدروپونیک در باغبانی
  • هیدروپونیک در کشت صیفی جات
  • هیدروپونیک در پرورش گیاهان زینتی
  • هیدروپونیک در پرورش قارچ

هیدروپونیک در گلخانه ها

هیدروپونیک در گلخانه ها

مهم ترین مزیت گلخانه هیدروپونیک عدم نیاز به خاک است. در این روش به جای خاک از مایع سیابی برای رساندن مواد غذایی ضروری به گیاه استفاده می شود. اینگونه همه ی  نیاز های گیاه رفع شده و راندمان تولید چندین برابر شیوه قبل می شود. همچنین این روش محدودیت های قبل را نیز ندارد به گونه ای که گل و گیاه دیگر محدود به شرایط اب و هوایی نیستند بلکه میتوان آن ها را به صورت 4 فصل آن ها را کشت کرد.

گیاهان مناسب برای کشت هیدروپونیک

نام عمومی نام لاتین بذر
قلمه­ ها
تلخون Artemisia dracunculus خیر بله، از شاخه ­های بهاری
نعناع فلفلی Mentha piperita خیر بله
نعناع Mentha بله، اما سخت بله
مرزنگوش Origanum vulgare بله بله
ریحان Ocimum basilicum بله بله
مریم­گلی Salvia officinalis بله بله
استویا Stevia rebaudiana بله بله
فرنجمشک Melissa officinalis بله بله
رومارون Rosmarinus officinalis بله بله (روش ترجیحی)

هیدروپونیک در کشت صیفی جات

پشم سنگ هیدروپونیک برای صیفی جات

کیسه ها را پر از پشم سنگ می کردند و در آن گیاهان را می کاشتند. همچنین با توجه به نوع گیاه این کیسه های مخصوص را در ارتفاعات متفاوتی قرار می‌ دادند. برای رساندن مواد لازم به گیاه هم با یک قطره چکان آن را به پای هر گیاه  می چکاندند. با توجه به نوع گیاه و بستری که می خواهید از آن استفاده کنید می‌توانید به انتخاب خود از پشم سنگ هم استفاده نمایید. در حال حاضر هر جای دنیا را که نگاه بکنید اگر سیستم هیدروپونیک داشته باشند همواره در کشت صیفی جات همچون کاهو، گوجه فرنگی، خیار و فلفل از پشم سنگ و بستر هیدروپونیک استفاده می کنند.

خود پشم سنگ دارای ترکیب جالبی حاوی اکسید مولیبدن است که معمولا سبب بهبود اوضاع خاک محیط می شود و به این طریق در تولید محصولات گیاهی بهتر کمک کننده است. گیاهان جوان می توانند به راحتی در داخل آن ریشه دوانی کنند. اگر شما ساکن آپارتمان هستید و می خواهید یک بستر مناسب برای کاشت گلها و گیاهان برای خود بسازید و اگر همچنین در خانه شما اثری از پاسیو نیست می توانید در سیستم هیدروپونیک استفاده کنید.

 

سبزیجات مناسب برای هیدروپونیک

نام عمومی نام لاتین بذر قلمه ­ها
کاهو Lactuca sativa بله بله
اسفناج Spinacia oleracea بله بله
بوک چوی Brassica chinensis بله بله
گوجه­ فرنگی Solanum lycopersicum بله بله
فلفل­ ها Capsicum بله، برخی موارد بله
خیار Cucumis sativus بله بله
کرفس Apium graveolens بله بله

هیدروپونیک در پرورش گیاهان زینتی

هیدروپونیک در پرورش گیاهان زینتی

در زیر لیستی از گیاهان خانگی ایده ­آل برای رشد بدون خاک ارائه شده است که در سیستم هیدروپونیک به سرعت رشد می­کنند. نه تنها این گیاهان بسیار زیبا هستند، بلکه با جذب دی ­اکسید کربن باعث تمیزی هوا می­شوند.

محصول پیشنهادی : انواع عایق صوتی

نام عمومی نام لاتین بذر قلمه­ ها
پوتوس Epipremnum aureum خیر بله
سینگونیوم پودوفیلوم Syngonium podophyllum خیر بله
فیلودندرون برگ­انجیری Philodendron bipinnatifidum بله بله
گل چمچه­ ای Spathiphyllum بله بله
گیاه مانی چینی Pilea peperomioides بله بله
اژدهای جزایر قناوری ماده Dracaena draco بله بله، اما سخت
دیفنباخیا Dieffenbachia نه بله
همیشه سبز چینی Aglaonema commutatum بله، اما سخت بله
گیاه عنکبوتی Chlorophytum comosum بله بله

هیدروپونیک در پرورش قارچ

کشت قارچ هیدروپونیک

قارچ ها را می توان به صورت هیدروپونیک کشت کرد. اساساً، پرورش قارچ به صورت هیدروپونیک به این معنی است که شما برای کشت محصول خود به جای خاک از آب یا سایر محیط های رشد استفاده می کنید. قارچ های هیدروپونیک به سرعت رشد می کنند و کاملاً خوشمزه هستند. در این مقاله دو روش پرورش قارچ هیدروپونیک شرح داده شده است.

مقاله پیشنهادی : تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه

مزایای استفاده از پشم سنگ هیدروپونیک

  1.  اگر بخواهیم صادق باشیم چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ شیمیایی پشم سنگ بهترین انتخاب می تواند برای گلخانه ها و سیستم کشت هیدروپونیک باشد.
  2.  پشم سنگ خودی خود دارای هیچ نوع ماده خاصی نیست و تنها اسیر شده است و همچنین احاطه کننده یک فضای مناسب برای ریشه گیاه و رشد و نمو آن است. با این حساب هیچ نوع میکروارگانیسم خاصی نمی‌ تواند پشم‌سنگ را از هم تجزیه کند. به همه این موارد این موضوع را هم اضافه کنید که پشم سنگ تحت تاثیر هیچ ماده شیمیایی قرار نمی گیرد.
  3.  مورد بعدی این است که پشم سنگ دارای هیچ نوع  سمی نمی باشد به خاطر اینکه اصلا خودش خنثی است.
  4.  محیط اسفنجی شکل و متخلخل پشم سنگ باعث می‌شود میزان هوا دهی به گیاه بسیار عالی صورت بگیرد.
  5.  علاوه بر این متخلخل بودن پشم سنگ به حفظ رطوبت کافی در آن کمک می کند و گیاه کمتر تحت تاثیر کم آبی قرار می گیرد.
  6.  به دلیل کدر و تار بودن جنس پشم سنگ نور به هیچ عنوان به اعماق بافت‌های آن نمی تواند نفوذ کند.
  7.  با توجه به جنس اسفنجی شکلی که قبلا در همین مقاله به آن اشاره شد ریشه گیاهان به راحتی می‌ توانند در آن نفوذ کرده و به رشد و نمو خود ادامه دهند و هیچ نوع مانعی بر سر راه رشد آن ها وجود ندارد. و به این جهت پشم سنگ می تواند یک انتخاب عالی برای کشت این محصول باشد.

صادرات انواع پشم سنگ هیدروپونیک

سطح کیفی این پشم سنگ های تولید شده در کشور ما در درجه های متفاوتی قرار دارد که بهترین نمونه ها به منظور صادرات آماده می شود. محصولات مورد نظر علاوه بر فروش در داخل کشور طرفداران زیادی را در بازار های خارجی به خود جذب می کند. کشور های متقاضی این محصولات به قرار زیر است:

  • کشور عربستان
  • کشور آلمان
  • کشور ترکیه
  • کشور روسیه
  • کشور عمان

لینک پیشنهادی : عایق حرارتی

بازار انواع پشم سنگ هیدروپونیک

انواع این پشم سنگ با توجه به این که کارایی خود را در کشاورزی نشان داده است از بازار فروش بسیار عالی برخوردار می باشد. این محصولات به همین سبب بیشتر به طور عمده به فروش می رسد که این شیوه معاملاتی در نرخ آن ها تاثیر بسیاری می گذارد و می تواند با قیمت کمتری آن ها را وارد بازار های معاملاتی کند. بیشتر بخوانید:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید